Hogyan lehet ügyfélkaput nyitni online?
Magyarországon az Ügyfélkapu, a kormányzat elektronikus azonosító rendszere, online is megnyitható, a folyamat pedig ingyenes. Kétféle módon lehet online regisztrálni: elektronikus személyi igazolvánnyal vagy videós azonosítással. Az Ügyfélkapu lehetővé teszi, hogy a felhasználók biztonságosan, egyetlen belépéssel intézhessék hivatalos ügyeiket az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat nyújtó szerveknél.
Regisztráció e-személyi igazolvánnyal
Azon személyek, akik rendelkeznek elektronikus személyi igazolvánnyal, otthonról is elindíthatják a regisztrációt.
Szükséges dokumentumok és adatok
• E-személyi igazolvány.
• Az okmányon található okmányazonosító, amely egy 6 számjegyből és 2 betűből álló karaktersorozat.
• A kártya kiállításakor kapott, lezárt borítékban található 11 karakteres regisztrációs kód.
A regisztráció menete
1. Látogasson el az ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio weboldalra. A hibák elkerülése érdekében javasolt, hogy csak ez az egy böngészőablak legyen megnyitva.
2. Kattintson az „E-személyi” gombra.
3. Adja meg az okmányazonosítót és a regisztrációs kódot, majd kattintson az „Ellenőrzés” gombra.
4. Töltse ki a megjelenő űrlapot a kért adatokkal, többek között egy választott felhasználónévvel és egy érvényes e-mail címmel. A felhasználónévnek legalább 4 karakterből kell állnia, és csak a magyar ábécé betűit és számokat tartalmazhatja.
5. A regisztrációt követően egy aktiváló linket tartalmazó e-mailt kap. Erre kattintva, vagy a benne található kód megadásával aktiválhatja a fiókot.
6. Az aktiválás során meg kell adnia egy jelszót, amelynek legalább 8 karakter hosszúnak kell lennie, tartalmaznia kell kis- és nagybetűt, valamint legalább két számjegyet. A jelszó két évig érvényes.
Regisztráció videós azonosítással
Amennyiben nem rendelkezik e-személyivel vagy a hozzá tartozó regisztrációs kóddal, a regisztrációt videós azonosítással is elvégezheti. Ezt a folyamatot a kormányhivatal „videotechnológián keresztül történő azonosítási szolgáltatásnak” nevezi.
Szükséges dokumentumok és eszközök
• Érvényes, magyar hatóság által kiállított személyazonosító igazolvány, útlevél vagy kártyaformátumú jogosítvány.
• Internetkapcsolattal és webkamerával rendelkező eszköz (számítógép, okostelefon).
A folyamat során videóhíváson keresztül kell bemutatni a személyazonosságot igazoló okmányt egy ügyintézőnek.
A sikeres regisztráció azonnal megtörténik. Az alap Ügyfélkapu megszűnt, helyette létezik az Ügyfélkapu+ szolgáltatás is, amely egy mobilalkalmazás által generált kóddal, azaz kétfaktoros hitelesítéssel biztosít magasabb szintű biztonságot.