Hogyan változik a jármű menetellenállása a domborzati viszonyoktól függően?
A jármű menetellenállása jelentősen függ a domborzati viszonyoktól. A teljes menetellenállás több komponensből áll, amelyek közül a gravitációs ellenállás változik leginkább a terep függvényében.
A menetellenállás összetevői
- Gördülési ellenállás: a kerekek és az útfelület közötti súrlódásból származik
- Légellenállás: a jármű és a levegő közötti kölcsönhatásból eredő erő
- Emelkedési ellenállás: a gravitáció hatása lejtős terepen
- Gyorsítási ellenállás: sebesség változtatásakor jelentkezik
Domborzati hatások
Emelkedő terepen
- A gravitációs erő a mozgás irányával ellentétes
- Az emelkedési ellenállás = m × g × sin α (ahol α az emelkedő szöge)
- Nagyobb teljesítményre van szükség az azonos sebesség fenntartásához
- A fogyasztás jelentősen megnő
Lejtős terepen
- A gravitációs erő segíti a mozgást
- Csökken a szükséges hajtóerő
- Fékezésre lehet szükség a sebesség kontrollálásához
- A regeneratív fékezéssel energia nyerhető vissza
Síkságon
- Nincs gravitációs komponens
- Csak gördülési és légellenállás jelentkezik
- Leghatékonyabb üzemvitel
Számszerű példa
Egy 1500 kg tömegű járműnél:
- 5%-os emelkedő: +735 N dodatni ellenállás
- 10%-os emelkedő: +1470 N dodatni ellenállás
- 15%-os emelkedő: +2200 N dodatni ellenállás
Gyakorlati következmények
- Hegyes vidéken jelentősen megnő az üzemanyag-fogyasztás
- Az elektromos járművek hatótávolsága csökken emelkedőkön
- A lejtőkön való energianyerés részben kompenzálhatja a veszteségeket
- A járműtervezésben figyelembe veszik a tipikus használati terepet

