Gépjármű

Hogyan változik a jármű menetellenállása a domborzati viszonyoktól függően?

A jármű menetellenállása jelentősen függ a domborzati viszonyoktól. A teljes menetellenállás több komponensből áll, amelyek közül a gravitációs ellenállás változik leginkább a terep függvényében.

A menetellenállás összetevői

  • Gördülési ellenállás: a kerekek és az útfelület közötti súrlódásból származik
  • Légellenállás: a jármű és a levegő közötti kölcsönhatásból eredő erő
  • Emelkedési ellenállás: a gravitáció hatása lejtős terepen
  • Gyorsítási ellenállás: sebesség változtatásakor jelentkezik

Domborzati hatások

Emelkedő terepen
  • A gravitációs erő a mozgás irányával ellentétes
  • Az emelkedési ellenállás = m × g × sin α (ahol α az emelkedő szöge)
  • Nagyobb teljesítményre van szükség az azonos sebesség fenntartásához
  • A fogyasztás jelentősen megnő
Lejtős terepen
  • A gravitációs erő segíti a mozgást
  • Csökken a szükséges hajtóerő
  • Fékezésre lehet szükség a sebesség kontrollálásához
  • A regeneratív fékezéssel energia nyerhető vissza
Síkságon
  • Nincs gravitációs komponens
  • Csak gördülési és légellenállás jelentkezik
  • Leghatékonyabb üzemvitel

Számszerű példa

Egy 1500 kg tömegű járműnél:

  • 5%-os emelkedő: +735 N dodatni ellenállás
  • 10%-os emelkedő: +1470 N dodatni ellenállás
  • 15%-os emelkedő: +2200 N dodatni ellenállás

Gyakorlati következmények

  • Hegyes vidéken jelentősen megnő az üzemanyag-fogyasztás
  • Az elektromos járművek hatótávolsága csökken emelkedőkön
  • A lejtőkön való energianyerés részben kompenzálhatja a veszteségeket
  • A járműtervezésben figyelembe veszik a tipikus használati terepet