Nyugdíj szolgálati idő lekérdezése
A nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő lekérdezéséhez az Ügyfélkapu rendszerén keresztül indíthat adategyeztetési eljárást.
Az alábbi lépésekkel ellenőrizheti nyugdíjbiztosítási adatait
1. Nyissa meg a Magyarország.hu oldalt.
2. A bal oldali menüben kattintson a „Nyugdíj” főmenüre.
3. A lenyíló menüpontok közül válassza az „Adategyeztetés, hatósági bizonyítvány, megállapodás” lehetőséget.
4. A megjelenő opciók közül kattintson a „01 – Hatósági nyilvántartásban szereplő nyugdíjbiztosítási adatokról igazolás kérése” pontra.
5. Kattintson az oldal tetején található „Ügyintézés indítása” gombra.
6. Jelentkezzen be az Ügyfélkapu azonosítóival.
7. Töltse ki az űrlapot a kért adatokkal, majd kattintson az „Ugrás a következő fejezetre” gombra.
8. Válassza ki, hogy mely adatokat szeretné lekérni (például valamennyi adatot vagy meghatározott időszakra vonatkozóan).
9. Az űrlap kitöltése után kattintson az „Ellenőrzés futtatása” gombra, majd ha nincs hiba, a „Beküldés” gombra.
Az adategyeztetési eljárás során a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv megküldi Önnek a nyilvántartásban szereplő adatokat, amelyekről nyilatkozhat, hogy egyetért-e azokkal, vagy észrevételeket tehet. Az eljárás illetékmentes, és évente egyszer kezdeményezhető.
Fontos, hogy a szolgálati idő és a kereseti adatok pontosak legyenek, mivel ezek befolyásolják a nyugdíj összegét. Ha eltérést tapasztal, jelezze azt a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv felé, hogy a szükséges korrekciókat elvégezhessék.
Kiegészítő információk
A nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő és kereseti adatok pontos nyilvántartása elengedhetetlen a megfelelő nyugdíj-megállapításhoz. Az alábbi kiegészítő információk segíthetnek a folyamat megértésében és az esetleges hiányosságok pótlásában:
Adategyeztetési eljárás kezdeményezése
Az adategyeztetési eljárást nemcsak az Ügyfélkapun keresztül, hanem postai úton vagy személyesen is kezdeményezheti. Ehhez a Magyar Államkincstár honlapján található nyomtatványt kell kitölteni és eljuttatni a lakóhely szerint illetékes kormányhivatalhoz.
Hiányzó adatok pótlása
Amennyiben a nyilvántartásban nem szerepel valamely szolgálati időszak vagy kereseti adat, lehetősége van azokat igazolni. Ehhez szükséges dokumentumok lehetnek például munkaszerződések, bérjegyzékek, munkáltatói igazolások vagy egyéb hitelt érdemlő okiratok. A hiányzó adatok pótlásáról részletes tájékoztatást talál a Magyar Államkincstár oldalán.
Ügyintézési határidők
Az adategyeztetési eljárás ügyintézési határideje 75 nap. Az ügyintézési határidő az ügyfél észrevételeit tartalmazó nyilatkozat beérkezését követően, ennek hiányában az észrevételezésre meghatározott határidő lejártát követő 5. napon belül kezdődik. A nyilvántartásban szereplő adatokról szóló kimutatásra az ügyfél a kézhezvételt követő 30 napon belül nyilatkozhat.
Elektronikus ügyintézés előnyei
Az Ügyfélkapun keresztül történő ügyintézés gyorsabb és kényelmesebb, mivel nem szükséges személyesen megjelenni vagy postai úton levelezni. Az elektronikus rendszerben nyomon követheti az ügy állapotát, és értesítést kap a fontosabb lépésekről. Az elektronikus ügyintézésről bővebb információt talál a Magyar Államkincstár oldalán.